De bio-ecologische verbouwing, of het community-bouwen...

Bio-ecologisch verbouwen... 't is heel wat meer dan enkel natuurlijke materialen gebruiken en goed isoleren. Het is ook heel wat meer dan een levenswijze waar we zelf voor kiezen (waar je zover in kan gaan als je zelf wil... veggie, plantaardig, afvalarm, enkel tweedehands, ethisch/biologisch verantwoorde kledij, ...)
Bij bio-ecologisch bouwen heb je verschillende mogelijkheden. Ofwel hebben bouwheer en/of bouwvrouw een pak geld en moeten ze niet kijken op een centje meer of minder, en besteden ze alles uit aan de aannemer. Ofwel hebben ze geen pak geld maar wel twee (paar) rechterhanden en doen ze zoveel mogelijk zelf, al dan niet samen met de aannemer. De materialen lenen zich ertoe om zoveel mogelijk zelf te doen, dus dat valt al mee!

Alleen zijn er soms van die "werkjes" die ofwel heel veel tijd vragen om alleen te doen, ofwel heel veel man(vrouw)kracht. De kalkhennep van de voorbije dagen was zo'n werkje. En dan bedacht ik me: bio-ecologisch bouwen is een community-bouwen. Ik hoorde mensen vertellen waarbij de hele straat regelmatig kwam helpen om mee te bouwen aan hun huis. Zelf hebben we het geleerd op workshops waarbij allerlei wildvreemden gewoon samen de handen uit de mouwen steken bij andere gepassioneerde bio-bouwers. En als je al dat volk niet bijeen krijgt? Dan ken ik ook mensen die gewoon de tijd nemen en er maanden over doen om de kalkhennep in de muren te krijgen.*




Laten we eerlijk zijn, het was niet makkelijk om de voorbije dagen deze community bijeen te krijgen. Verdeeld over de voorbije 6 dagen kwamen er niet minder dan 17 mensen helpen. Velen van hen kwamen meerdere dagen.

Ik schreef het eerder al: deze verbouwing brengt mensen dichterbij.

Vandaag om 15u05, met dank aan al die mensen, stampte ik het laatste stukje kalkhennep in onze gevel.


Nu rest ons alleen de vloer nog. Alleen jammer dat de kalkhennep op was. En de levering niet morgen, maar woensdag pas kan plaats vinden.

Gelukkig staat er al weer volk te springen om mee te komen helpen!



*In het 'oude' huis heb ik op deze manier de leem geplaatst. Kamer per kamer, betonmolen per betonmolen, emmertje per emmertje. Ach, toen hadden we nog geen kinderen!

Reacties

  1. Beste,
    Ik zag jullie huis in De Standaard.
    Had graag vernomen welke stoof zo prachtig staat te schitteren in jullie woning?
    Vriendelijke groet, Jeroen

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts