Connecting people

Het bouwen gaat hier rustig verder, ondanks het regenweer. Het nieuwe is er nog niet af voor de omgeving. De mensen blijven nog steeds geïnteresseerd staan en volgen de vorderingen op de voet. Mariëtte van de vroegere crèche weet waar ze haar Wilfried kan vinden, als ze hem hier in de omgeving even kwijt raakt. "Ik breng mensen dichterbij", zegt Thomas dan.


  • Ondertussen heeft hij de laatste gebogen spant van het dak zelf helemaal uitgetimmerd (we moesten de spanten per twee laten maken, dus het was of een spant te veel, of eentje te weinig...). 
  • Mathias van het Leemniscaat kwam kijken en we bespraken de planning. "Eind oktober wil ik beginnen met de kalkhennep", zei Thomas. "Half november dus", zei Mathias. De volgende minuten gingen een beetje zo: "Eind oktober" - "Half november dus" - "Eind oktober" - "Half november" - "Eind oktober" - waarna ik een veelbetekende blik kreeg van Mathias: "Is dat er zo ene?". Twee dagen later besefte Thomas dat hij eigenlijk ook eerst de elektriciteit in de muren moet aanleggen voor we aan de kalkhennep isolatie kunnen beginnen, en dat Mathias waarschijnlijk tòch gelijk zal krijgen met zijn visie op de planning. 
  • En dan voegde Thomas nog wat wensen aan zijn lijstje toe: hij zou toch - vlak voor de winter - de muur uit onze gevel willen uitbreken (we hebben stro met hopen om die muur tijdelijk weer dicht te maken voor de winter, maar dan is het stoffige breekwerk al gebeurd voor het huis helemaal dicht is). Als we dat doen, is zelfs half november niet haalbaar voor de kalkhennepisolatie...
  • Ik zit zelf te puzzelen, te denken en te dromen over de ramen. De offertes voor de ramen op het gelijkvloers en de lichtschacht zijn binnen, maar het dakraam en de lichtstraat gaan we zelf plaatsen. Dus zoek ik alles op welke de meest haalbare modules zijn om zelf een lichtstraat te maken, en wat het mooiste zal zijn om in mijn/onze toekomstige bureauruimte als dakraam te plaatsen. Hoogstwaarschijnlijk gaan we voor Fakro dakramen.
  • De offerte voor het dak met EPDM (of Recitrix, als ik me niet vergis) te bedekken viel nogal tegen. Maar blijkbaar is het het materiaal dat zo duur is. Nu is Thomas toch de mogelijkheden aan het uitzoeken om zelf het dak te bekleden. Aangezien hij als (super/)klusjesman aangesloten is bij de federatie bouw, mag hij zelf een opleiding gaan volgen om EPDM te leggen. Wordt vervolgd...
"Ik sta hier niet graag"

De dwarsbalken van het dak komen op de zelfgetimmerde boog te liggen, en tegen
de gelamineerde spanten. Daarom lijkt de zelfgetimmerde boog kleiner te zijn.



Reacties

Populaire posts