Nog eens vis / fish again

Als vegetariër eet ik eigenlijk geen vis.

Vlees is voor mij geen voeding. Ik heb het nooit zo beschouwd (wat voor heel wat onbegrip bij mijn moeder zorgde - ze zei altijd dat vlees haar leven gered heeft op internaat) en ik zal het nooit zo beschouwen (ondertussen is mijn moeder bijgedraaid en eet ze zelf veel minder vlees).
Vis at ik wel. En lustte ik wel. Maar enkele jaren geleden vond ik het onverantwoord - voor dier én milieu - om nog vis te eten.
Sindsdien is er heel wat veranderd in "mijn dieet" en eet ik ook (bijna) geen tarwe, melkproducten en suiker meer. En sinds kort blijkt dat ook soja niet goed voor me is. Een beetje problematisch voor een vegetariër (god zij dank mogen verse sojaproducten (bonen en scheuten) in beperkte mate wel, en mogen de gefermenteerde producten (tempeh, shoyu) wel). Dus werd me aangeraden om op z'n minst af en toe terug vis op het menu te zetten. Schoorvoetend gaf ik toe.

Maar onlangs was het toch gejuich alom aan onze tafel, toen ik dit gerecht uit mijn mouw schudde:
- pastinaakpuree 
- gestoomde broccoli
- papillot van pladijsfilet

In de papillot deden we (ja, mijn man en ik staan regelmatig samen te koken. Blijkbaar is dat een gave, om samen te kunnen koken) volgende ingrediënten:

  • 2 pladijsfilets p.p. (kijk naar de grammage, ik voorzie iets minder dan 200 g p.p.)
  • 1/4 tot 1/2 tomaat, in stukjes
  • enkele fijne preisnippers
  • een sjalotje, fijngesnipperd
  • een teentje look, fijngesnipperd
  • een wortel (verdeel de wortel over verschillende papillots) in kleine blokjes gesneden
  • zest van een limoen (zorg dat de zest in aanraking kan komen met de vis, en niet bijvoorbeeld op de tomatenschijfjes ligt)
  • een scheutje witte wijn
  • een scheutje olijfolie
  • peper
  • zout


---
As a vegetarian I don't usually eat fish.

I don't consider meat food. I never thought of it as food and I never will. But fish was another story. I even liked it. But some years ago I thought it was irresponsible to eat fish. Irresponsible for the fish and for the environment, so I stopped eating fish.

Since then, a lot has changed in my "diet". I don't eat any wheat or dairy products, nor sugar. And recently I added soy to the list of food-that's-no-good-for-me. Especially the soy is a bit of a problem as a vegetarian. Thank god fresh soy (the beans) and fermented soy (shoyu, tempeh) are still allowed.
But I was advised to eat some fish again.

Reluctantly I said yes.

Yesterday was a bit of a feast at the table with this recipe:
- mashed parsnip and potatoes
- steamed broccoli
- flatfish in papillot

Ingredients in the papillot:

  • about 200 gr. flatfish p.p.
  • 1/4 to 1/2 tomato, sliced (divide over several papillots)
  • some chips of leek
  • shallot, chopped in fine pieces (divide over several papillots)
  • 1 clove of garlic, in fine pieces (divide...)
  • a carrot, in fine pieces (divide...)
  • zest of a lime (divide)
  • a little bit of white wine
  • some olive oil
  • salt
  • pepper

Reacties

Populaire posts