Het voorbije weekend

Het voorbije weekend gingen we naar een bbq. De tweede nog maar, dit jaar. En het was me een pareltje! De gastvrouw had wat stress, maar dat was nergens voor nodig, zo lekker dat het was! En de omgeving, en het volk: alles was af.
Om u een idee te geven:

De setting: een wijngaard midden in het Pajottenland, met op de moment zelf gebricoleerde banken, en een zalige op-dezelfde-wijze-gefabriceerde tafel en afdakje tegen de zon/regen. Gewoon een zelf ineengestoken barakje, geen stromend water, geen elektriciteit, en toch alles af!

Gastvrouw, Tibe aan 't entertainen
Gastheer, voor de maïs aan 't zorgen
En nog enkele andere gasten (maar niet allemaal)

Het eten: rode bieten salade, quinoa-salade, gegrilde groentjes, gegrilde mais, tsatsiki, boontjes. En voor de vleesetertjes was er vlees. En voor de liefhebbers was er vis. En scampi's. En ik ben normaal niet zo'n liefhebber van scampi's (en ik eet normaal ook geen vis meer, maar sinds de zwangerschap/borstvoeding maak ik een uitzondering en eet ik het af en toe wel nog), maar deze scampi's waren echt o-ver-heerlijk!

mijn bordje - halfvol.
Ik kon niet wachten met een foto te trekken tot ook de gegrilde groentjes
en de maïs klaar waren...

Ik ben nog met volle teugen aan 't nagenieten van dat zalige dagje weg.

De receptjes:
Gastvrouw Barbara is zo vriendelijk geweest me haar geheimen te onthullen:

Quinoa-salade uit "Njam magazine juni-juli 2012", met aanpassingen
Een kleine uit snipperen en stoven met olijfolie,
volgens het recept madrascurry bijdoen, maar de currymengeling van Barbara heeft ook wat koriander, kurkuma, gember, venkelzaadjes, komijn fenegriek erin.

De quinoa (160g) effe laten meebakken, zoals bij een risotto
en dan de groentenbouillon (750ml) erbij, wat laurierblaadjes toevoegen en laten inkoken.

Als de quinoa bijna goed is, de linzen erbij (klaargemaakt zoals gewoonlijk, wellen, koken met wat zout en laurier)
een snuifje kaneel
peper en zout
en dan op het einde een portie versneden wakame toevoegen.

Rode bieten salade
voorgekookte biet in blokjes (zo vier bollen)
twee appeltjes in blokjes
een half potje Griekse yoghurt mengen met wat mayonnaise en wat citroensap
beetje bij beetje mengen om een roze zwembad te vermijden

citroensap en zwarte peper bijdoen, en heel veel fijngesneden bieslook.
(en een toevoeging van mezelf: fijngesneden muntblaadjes erbij zijn ook heel erg lekker!)

Smakelijk, ook van Barbara!

Reacties

Populaire posts