Spring is in the air...

Met dat zalige lenteweertje, kunnen we niet anders dan naar buiten trekken. Oorspronkelijk had ik me voorgenomen om dit jaar de moestuin te laten voor wat hij is, want 't leek me nogal omslachtig met Tibe in huis. Maar nu puntje bij paaltje komt en het zalige zonnetje erdoor komt, kan ik het niet laten mijn mislukte pogingen van vorig jaar over te doen. Vorig jaar gingen er massaal veel beestjes aan de haal met mijn groentjes, én werd ik ziek zwanger waardoor mijn maag zich al omdraaide door nog maar aan de moestuin te dénken. Toch hebben we vorig jaar nog heel smakelijke worteltjes, raapjes, pastinaak en aardappelen kunnen eten, op de zeldzame momenten dat mijn maag het toeliet. Maar dat die groentjes toen toch op tafel konden komen, was enerzijds puur geluk (de natuur z'n gang laten gaan werpt soms toch z'n vruchten af), en anderzijds was het te danken aan manlief die het oogsten op zich nam.

Dus, dit jaar staat er een nieuwe moestuinpoging op het programma.

Maar da's nog niet alles. Ondertussen zijn er ook nog wat extra plantjes bijgekomen in de tuin - zoals sneeuwklokjes, tulpjes uit Amsterdam, irissen, een vijgenboompje, en een wilde gagel - hebben de aardbeiplantjes een ruimere plaats gekregen en ben ik dolgelukkig om te zien dat enkele plantjes die ik vorig jaar (door die hete lente) ten dode had opgeschreven, er tóch terug doorkomen (het lievevrouwbedstro, het speenkruid, de wilde marjolein, de bosanemoontjes). Enkele minder gelukkige plantjes: de kamperfoelie, kruiprozemarijn en het Sint-Janskruid...

1. Sneeuwklokje
2. Tulpjes + dode kamperfoelie
3. Irisjes + vijgenboompje + gagel
4. De moestuin - zo goed als zaaiklaar

Over die kamperfoelie maak ik me niet te druk, onze buurvrouw had vorig jaar al gezegd dat die bij haar altijd doodgingen, dus 't zal  wel aan de Haachtse grond liggen en niet aan mij. En over die kruiden maak ik me ook niet zo druk, want één van de nieuwe grote tuinprojectjes anno 2012: het aanleggen van een kruidenspiraal! Heeft iemand van jullie daar ervaringen mee? Handige tips? Do's & don'ts?

En in de tussentijd wacht ik ongeduldig tot alle plantjes weelderig groeien - want nu ziet alles er nog wat kaal uit - en op nog wat meer zon, om tussen het ge(moes)tuinier te doen wat zoonlief doet:

Reacties

Populaire posts